MÉS FAMÍLIES, MÉS MATRIMONIS
A
favor del reconeixement legal dels drets dels gais i de
les lesbianes
La societat ha canviat vertiginosament en els darrers vint
anys. I ho han fet de forma molt especial les famílies,
bàsicament perquè el paper de les dones ha canviat de
forma radical. Ja ningú se'n recorda, dels temps en què
era necessari un permís patern perquè els fills anessin de
colònies: la firma de la mare no valia. També ha estat
recent el canvi de denominació de les APA (Associacions de
Pares d'Alumnes) a les AMPA (Associacions de Mares i Pares
d'Alumnes). El reconeixement legal de la igualtat entre
home i dona va arribar amb la Constitució del 1978 i amb
la reforma del Codi Civil promoguda per la UCD el 1981.
Però els canvis de la família no han estat sols deguts a
l'equiparació de drets entre homes i dones. També han
aparegut noves formes de família: les famílies
monoparentals i les famílies no matrimonials, fruit de la
convivència no legalitzada entre home i dona o de la
convivència de parelles homosexuals, amb fills o sense.
La legislació evoluciona més lentament que la vida i les
actituds socials. I la mateixa evolució de les actituds
socials no és mai homogènia ni assoleix el consens unànime.
Encara hi ha gent que no entén la plena equiparació de
drets entre home i dona, i aquest és un dels motius de la
violència contra les dones. Encara hi ha gent que no
comprèn el divorci. O el dret de les dones a disposar del
seu propi cos i a interrompre, si així ho desitgen, un
embaràs no volgut. Són massa encara els i les que pensen
que l'homosexualitat és una malaltia, una aberració, una
moda passatgera, o un factor negatiu de la personalitat
d'alguns éssers humans. I per això no poden acceptar que
les persones homosexuals són plenament capaces d'estimar,
d'establir vincles afectius estables, de formar famílies,
d'estimar i educar els fills.
En aquesta qüestió, com en d'altres, el pensament
conservador i la jerarquia catòlica van de la mà. Fa pocs
dies encara, l'arquebisbe Rouco Varela criticava la
legislació que dóna drets a les unions estables de
parella, especialment les unions homosexuals. L'Església
ha d'acostumar-se a acatar les lleis emanades dels
Parlaments. I ha de ser conscient que la legislació
s'aplica tant als creients com als que no creuen. I que el
fet que una llei atorgui un dret no obliga a exercir-lo a
aquells i aquelles que no vulguin, a causa de les seves
conviccions religioses o ètiques.
L'arquebisbe Rouco parlava de no enterbolir allò establert
per l'antropologia. Però l'antropologia, la ciència de
l'home i de la dona, si alguna cosa ens ha descobert és
que l'homosexualitat és tan vella com la mateixa vida, que
ha existit en tota mena de societats, des de les més
avançades a les més endarrerides, des de les més
connectades a les més isolades. I l'antropologia ens ha
descobert també que l'homosexualitat no sols ha estat
coneguda en moltes societats, sinó que, a més, ha estat
reconeguda com a tal i incorporada plenament a la vida
social. La mateixa Església ha evolucionat en aquest
terreny i fa segles que no condemna els sodomites a la
foguera. Però encara creu que l'homosexualitat és una
tara, un error que priva gais i lesbianes del
reconeixement com a persones que han de gaudir d'iguals
drets i deures que les altres. És trist però és així. Som
fills i filles de Déu però sols podem esperar misericòrdia
per part de l'Església i comprensió per part dels seus
ministres. No més. Crec que Déu és més generós que els
seus representants a la terra. Perquè Déu és Amor. I
segurament voldria que l'amor dels homosexuals també fos
reconegut com a part de l'amor universal. Però això és
feina de teòlegs.
Nosaltres volem que se'ns reconeguin els drets. I per això,
de la mateixa manera que les parelles heterosexuals poden
optar entre conviure sense papers, acollir-se a les lleis
d'unions estables de parella o casar-se, nosaltres volem
el mateix. I de la mateixa manera que les parelles
heterosexuals, si volen i compleixen amb determinats
requisits, poden adoptar criatures, nosaltres volem poder
fer-ho en igualtat de condicions. No podem acceptar
limitacions que sols encobreixen una menor consideració de
les persones homosexuals. I, ben segur, tard o d'hora, ho
aconseguirem. I per a això no valdrà el reconeixement
d'una relació contractual com semblen disposats a
plantejar alguns sectors, sinó el ple reconeixement d'una
relació afectiva i els seus efectes legals.
Miquel Iceta i Llorens
Portaveu del PSC
AVUI, 3 de maig de 2001
|
|
|