Pàgina web d'ÍTACA, Espai pel
debat
PARAULES DE MIQUEL ICETA AL SOPAR DE PRESENTACIÓ DE LA
NOVA ETAPA D’ÍTACA
Barcelona, 3 de juliol de 2003
Amics i amigues,
Hi ha qui vincula les idees de l’esquerra a antics mites
grecs. Com el mite de Prometeu, que va robar el foc als
déus per donar-lo als homes. Per cert, els déus es van
venjar condemnant-lo eternament a què un voltor li
mossegués el fetge, que li anava creixent a mesura que el
voltor se’l cruspia...
O el mite de Sísif, que estava condemnat, també eternament,
a intentar pujar una pedra ben grossa a dalt d’una
muntanya. Quan arribava dalt de tot, la pedra queia avall
i ell havia de tornar a començar.
I en efecte, la petita història d’Ítaca és una mica la de
Sísif. Fa anys uns quants vàrem pensar que calia crear un
instrument de debat i reflexió per contribuir a la
renovació socialista. I després de quatre activitats vàrem
deixar-ho córrer, perquè estàvem tant lligats al dia a dia
que ens costava pensar i treballar a mesos i anys vista.
Un error. Un error que vosaltres heu d’esmenar.
Ara, sou precisament la gent jove la que preneu el relleu.
Us desitjo sort. Que pugeu la pedra dalt de tot i que no
hagueu de tornar a començar de zero. I per això celebro
que la nova Ítaca presti una atenció important a la
formació de la gent que en forma part o que s’hi acosta.
I, sobretot, celebro que vulgueu fer d’Ítaca un espai
d’encontre intergeneracional.
I com m’heu convidat a parlar aprofitaré per fer deu
reflexions que us poden ser útils en aquest nou viatge a
Ítaca.
Primera. Sense fidelitat a la història i als valors que
donen sentit al projecte socialista, no es pot renovar
l’esquerra. Si oblidem que el socialisme és un projecte
per transformar la realitat en un sentit de justícia
social, no sols traïm la nostra història i els nostres
valors, sinó que la nostra feina probablement la poden fer
altres i potser, fins i tot, amb més encert que nosaltres
mateixos. El nostre projecte no té sentit si es limita a
una gestió ben intencionada i eficient dels afers públics.
No podem oblidar l’existència de classes socials i de
conflictes socials. No podem tancar els ulls davant les
desigualtats i les injustícies; les que trobem ben a prop
i les que trobem a escala planetària. I no sols no podem
tancar els ulls, sinó que el nostre compromís té com a
base la reducció i la progressiva eliminació d’aquestes
desigualtats i aquestes injustícies. Desigualtats de renda,
de poder, d’informació, de formació, d’oportunitats.
Injustícies quan les desigualtats són permanents,
cròniques, hereditàries, creixents, i generadores de noves
desigualtats. Així mateix hem de lluitar contra la
precarietat, contra la inseguretat, contra la incertesa
sobre el futur que plana sobre els joves i les classes
populars amb dificultats per arribar a final de mes.
Hem d’afermar la superioritat ètica i moral dels nostres
valors que, entre d’altres coses, són els únics que
garanteixen la construcció d’una societat humana en el ple
sentit de l’expressió. L’apel·lació als valors ens porta
necessàriament a parlar de coherència i compromís. La
nostra pràctica col·lectiva, però també el capteniment
individual, han de ser congruents amb els valors que
defensem. Per posar un exemple: diem que creiem en la
llibertat i la participació. És cert? No és més cert que
la crítica ens fa por i que sovint no la rebem de grat? O
un altre exemple, la sostenibilitat i el respecte al medi
ambient. El practiquem personalment? Practiquem un cert
grau d’austeritat, tant en la gestió pública, com en la
vida personal? Ens oposem als valors de l’individualisme
egoista? Això no vol dir que no valorem l’esforç, la
capacitat i la creativitat individuals...
Segona. Sols armats de valors i bones intencions no
arribarem enlloc. O som capaços de traduir els nostres
valors en propostes polítiques concretes, factibles i
capaces de mobilitzar àmplies majories, o les nostres
millors intencions no contribuiran a millorar en absolut
una societat que és manifestament millorable. El
capitalisme o, si ho voleu, l’economia de mercat, és un
sistema econòmic però no pot ser en cap cas la guia per
regular la societat. Hi ha coses que són mercaderies, però
el bé més preuat és el de la llibertat i els drets que
permeten exercir-la en la pràctica, les condicions que
permeten desplegar lliurement la personalitat de cadascú.
I tot això no ho garanteix, en absolut, el mercat. De fet,
aquests objectius són incompatibles amb el model
neoliberal de globalització al que hem d’enfrontar-nos
radicalment.
Tercera. Tota transformació ha de partir d’una anàlisi
acurada de la realitat. Si no coneixem bé el nostre entorn,
les contradiccions que ens envolten, els condicionaments
de tota mena, a nivell local i a nivell global, no serem
capaços de transformar res. És cert que el marxisme,
inclús com a mètode d’anàlisi de la realitat, s’ha revelat
insuficient. Però abandonar-lo precipitadament sense
substituir-lo per altres elements d’anàlisi i contrast
fóra un greu error. Reflexionar sobre la realitat i
analitzar-la no és mai una pèrdua de temps.
Quarta. La democràcia és el requisit indispensable per a
qualsevol transformació de la realitat que pugui perviure.
No hi ha altre mètode per mesurar la valoració que els
ciutadans fan de l’acció política que la seva lliure
expressió a les urnes. Per tant, els ciutadans no
s’equivoquen. Quan guanyem és que ho hem merescut. Quan
perdem, és que no ho hem fet prou bé. I si es redueix el
nostre suport electoral, cal buscar les causes, en primer
lloc, en la feina realitzada i en les propostes que hem
formulat als electors. Sols quan hem fet això podem cercar
causes més remotes.
Cinquena. La democràcia no pot reduir-se a la participació
electoral. Les eleccions són la mesura de l’eficàcia de
l’acció política. Però la democràcia, la participació, no
són sols mecanismes a exercir un cop cada quatre anys. No
sols hem d’afavorir que la gent voti, sinó que participi
en la definició i aplicació de projectes, que s’impliqui.
Tant a través de les associacions, els sindicats, etc. com
de la participació individual a tots els nivells. La
participació sols és possible a través d’un alt grau
d’informació, de l’accessibilitat dels càrrecs polítics,
de l’existència de mecanismes concrets que la permetin i
l’estimulin.
Sisena. Sense partits no pot organitzar-se la democràcia.
Qui defineix l’interès general? Com es vertebra un
projecte col·lectiu? Aquest és el paper dels partits:
socialitzar la política, establir canals de participació,
definir programes d’actuació i programes electorals,
proveir mecanismes per a seleccionar i remoure el personal
polític. El discurs antipartits és un discurs antipolític
i també antidemocràtic. Malfieu-vos també dels que
reclamen una renovació no democràtica, una renovació
elitista promoguda des de dalt, sovint amb criteris
arbitraris i classistes.
Setena. Quan veig tanta gent i tan qualificada com
vosaltres sempre penso el mateix: com és possible que no
influïu prou? Per què no maneu més? És un excés de
respecte a la gent gran? O manca d’ambició? O manca
d’idees? O és que esteu tant distrets discutint entre
vosaltres que no esteu per la feina? Sense joves no hi ha
renovació possible. Recordo encara avui com si fos ahir
mateix una intervenció de Lluís Armet a una escola juvenil
d’estiu de l’any 79 quan ens advertia als responsables de
la JSC d’aleshores que com la dictadura i la transició
havien fet que els dirigents polítics tinguessin llavors
no més de quaranta anys, i es pensaven dedicar a la
política almenys fins als 65 anys, ho tindríem bastant
difícil per fer-nos un espai. Però aquesta circumstància
no sols es va produir llavors, també avui és difícil per
molta gent jove o no tant fer-se un espai per a l’acció
política. I no es tracta sols d’un problema del promig
d’edat dels responsables polítics. Es tracta també de la
capacitat d’incorporar les sensibilitats diverses dels
joves als projectes col·lectius. Per què els joves dels
que tothom parla tenen tan poc protagonisme social? O que
quan el tenen és per notícies negatives o relatives a
conflictes. Heu de tenir present també que els joves als
que representem no són sempre ni els més visibles ni els
que fan més soroll. Defenseu les organitzacions juvenils,
les organitzacions polítiques juvenils, i en concret la
JSC, quan en sou membres, però també quan en deixeu de
ser. Sobretot quan en deixeu de ser. I quan dic la JSC
penso també en entitats juvenils com l’AJEC o l’Avalot.
Vuitena. No perdeu el temps. La joventut és intensa però,
ai, breu. S’acaba quan voldries que tot just comencés. Ja
sé que em direu que com l’emancipació juvenil es produeix
tant tard potser exagero, però... Aprofito per alertar-vos
contra un risc: si preneu aviat un compromís polític, no
ho feu prescindint de la dedicació a la vostra formació
personal i acadèmica. La política és una gran temptació,
però ningú no pot aspirar a fer-ne una forma de vida fins
a la jubilació sense prendre un risc altíssim, o sense
perdre la necessària autonomia personal per exercir la
crítica o, senzillament, dir prou quan arriba l’hora, que
sempre arriba, de dir prou.
Novena. El socialisme, ni cap a la dreta, ni cap al centre
–que acaba sent la dreta-, ni cap a l’esquerra. El
socialisme cap a la realitat, cap als ciutadans. Ho dic
per donar-vos una opinió sobre el resultat de les
eleccions municipals i les seves conseqüències. Unes
eleccions que ens han anat bé, però no tant com esperàvem.
Ens han anat bé, però han estat rares... No hem sabut fer
front al discurs del PP sobre la inseguretat o la
immigració. Hem aparegut com a bons però de vegades
mancats de solucions concretes a problemes reals. Crec que
en alguns casos hem pagat un preu a causa d’una percepció
d’insensibilitat sobre els problemes i les incerteses que
pateixen els ciutadans. Els joves ens han vist sovint com
a part de l’establishment, com a bons gestors, però que
van perdent pols polític. I, de vegades, massa sobrats.
Per tant, gir cap als ciutadans, cap a la solució dels
seus problemes concrets. Més política sense descuidar la
gestió. Més contacte directe amb els electors i més
mobilització de partit sense descuidar campanyes
publicitàries i estratègies mediàtiques.
Desena. A Catalunya, s’acosta la gran batalla. N’hi ha
prou amb 23 anys de CiU al govern? Crec que sí.
Presentarem el millor projecte i el millor candidat? Segur
que sí. Els arguments dels nostres adversaris són dos. Un,
precisament, relleu generacional. Com deia abans el
problema no és l’edat, és l’empenta, és el canvi. I això
ho representem nosaltres. L’altre, sols els nacionalistes
poden defensar Catalunya perquè el PSC està supeditat al
PSOE. Això ho diuen els que han llepat les botes del PP al
llarg de set anys. I per això tenen la llengua negra i
sols saben insultar i desqualificar. En el fons,
s’assemblen tant CiU i PP... Demostrarem que Catalunya pot
anar millor, més lluny i més de pressa amb nosaltres.
Demostrarem que les polítiques socials estaran al bell mig
de l’agenda política. Però la batalla serà dura. I per
guanyar-la cal que ens hi posem tots des d’ara. Vosaltres
també, i en primera línia.
Acabo. Oblideu tot el que he dit. Penseu per vosaltres
mateixos. I, sobretot, actueu. El present i el futur poden
estar, si ho voleu, en les vostres mans. Moltes gràcies.
|
|
|